< Dansk About: Safety - From A to Z

English Dansk Español Ελληνικά Malti

Nogle materialer er i 2024 blevet tilpasset af Kent Andersen for anvendelse i CLIL baserede kurser (Content and Language Integrated Learning). Eventuelle spørgsmål eller kommentarer kan sendes til ka@faz.dk

Projekt-brochurer og oversigt:


Download projektbrochuren på:

Projektets identifikationsnummer: KA202-2016-016

Projektperioden: 1. September 2016 til 31. August 2019

Antallet af arbejdsbaserede ulykker i EU adskiller sig meget landene imellem, dette fremgår eks. af den standardiserede indeksrate (per 100.000 arbejdere) om dødelige arbejdsulykker, foruden ulykker i trafikken for passagerer og fører i 2012 (Eurostat, ESAW, 2012), hvor Danmark ligger på EUs gennemsnit, men stadig dobbelt så mange som i GB. Lignende tal findes for Spanien, Cypern og Malta.

En af forskellene er at i projektlandene er det kun GB som har obligatoriske tests som skal bestås med regelmæssige mellemrum. F.eks. skal ansatte, som kommer i kontakt med elektricitet (i Bygge& Anlæg), bestå en sikkerhedstest.

I Danmark udsendte det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø et spørgeskema til 50.000 arbejdere i beskæftigelse og modtog 27.000 svar (Marts 2014), som viste at elektrikere sammenlignet med andre arbejdsgrupper er involveret i mere end det gennemsnitlige antal ulykker lider samt under mere end de gennemsnitlige fysiske belastninger. Eks. arbejde på knæ eller i hugstilling 61,19% sammenlignet med et gennemsnit på 17,2% for alle grupper, løfter eller bærer mere end en fjerdedel af arbejdstiden 56,57% sammenlignet med et gennemsnit for alle grupper på 30,68% og arbejde med løftede arme 51,43% sammenlignet med et gennemsnit for alle grupper på 18,33%.

De forskellige regler om sikkerhedstræning/tests for elektrikere udgør en barriere for mobilitet, dette projekt vil søge at fjerne sådanne barriere ved at udvikle E-læringsmaterialer (versioner til online og klasseundervisning) for at støtte El-sikkerhed i forbindelse med arbejde under spænding på elektriske installationer, reparationer osv. samt prætests og posttests som en del af arbejdsmiljø- og sikkerhedsundervisning af elektrikere.

Indholdet i kursusmodulerne tilrettelægges så det er muligt at bruge det som en del af CLIL (Indholds- og sprogundervisningsintegreret læring), CLIL stilladseringen vil hovedsageligt bestå af online tekster med alle ord linket til ordbøger på 118 sprog, dette vil hjælpe med at forberede håndværkere til mobilitet.

Projektet har to hovedmålgrupper fra samme sektor: Elektrikere og elektrikerlærlinge, hovedparten af det foreslåede udbytte vil også være egnet til til alle slags ansatte indenfor Bygge & Anlægsområderne.

Partnerskabskonsortiet består af erhvervsskoler (Syddansk Erhvervsskole, Politeknika Ikastegia Txorierri S. Coop, Bridgwater and Taunton College, Malta College of Arts Science and Technology samt Intercollege) som repræsenterer Danmark Cypern, Storbritannien, Malta og Spanien (fra den baskiske del af Spanien) og en europæisk NGO (European Forum of Technical and Vocational Education and Training) med direkte adgang til tværeuropæiske netværk og politikere.

Projektarbejdet vil begynde med en kortlægning af forskellene mellem de regler, som styrer sikkerhedstræning/kurser for elektrikere samt forskellene mellem landenes elektriske installationer. Erhvervsskolerne vil udvikle en webbaseret OER (Open Educational Resource) med multimedierige interaktive materialer og cases om sikkerhed for elektrikere og andre ansatte indenfor Bygge og Anlæg. Alle træningsmaterialerne vil være tilgængelige på dansk, engelsk, græsk, maltesisk og spansk.

For at udnytte projektresultaterne, vil partnerskabet udarbejde læseplaner som viser, hvordan ressourcerne bruges på en individuel basis (fjernundervisning) og til holdundervisning.

I løbet af projektet vil de udviklede materialer blive afprøvet for at sikre deres effektivitet sammenlignet med det eksisterende ECS-system fra GB. Baseret på resultaterne vil projektet udarbejde en anbefaling af træning/tests i sikkerhed for elektrikere.

Partnerskabet vil i samarbejde med arbejdsgiver- og fagforeninger undersøge samt arbejde for en fremtidig akkreditering af udbyttet/tests på tværs af de deltagende partnerlande. En sådan akkreditering vil både fjerne mobilitetsbarriere samt forbygge slidtage og arbejdsulykker.

Project Consortium

Coordinator

SYDDANSK ERHVERVSSKOLE, Denmark
Contact: Kent Andersen,
E-mail: ka@faz.dk
Website: www.sde.dk

Partner

BRIDGWATER AND TAUNTON COLLEGE, UK
Contact: Jon Harding,
E-mail: HARDINGJO@bridgwater.ac.uk
Website: www.bridgwater.ac.uk

Partner

EFVET, Belgium
Contact: Valentina Chanina,
E-mail: efvet-office@efvet.org
Website: www.efvet.org

Partner

INTERCOLLEGE, Cyprus
Contact: Maria Theodorou,
E-mail: theodorou.m@unic.ac.cy
Website: www.intercollege.ac.cy

Partner

POLITEKNIKA TXORIERRI, Spain
Contact: Anabel Menica,
E-mail: amenica@txorierri.net
Website: www.txorierri.net

Partner

MCAST, Malta
Contact: Kenny Muscat,
E-mail: Kenny.Muscat@mcast.edu.mt
Website: www.mcast.edu.mt

 

.

This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.


: